sábado, 9 de abril de 2011

A tall de conclusió personal


Com a conclusió personal diria que les TICs estan penetrant dins del món educatiu per transformar i generar nous plantejaments, escenaris i pràctiques educatives. Haurien d’haver generat uns canvis i una substitució en el concepte d’educació, el qual es basava en l’aprenentatge escolar i formal i, actualment, amb el tipus d’accés i transmissió de la informació, s’ha donat peu a un aprenentatge informal i al llarg de la vida.

Per tant, s’ha de donat un canvi al paper de les institucions educatives tradicionals i l’aprenentatge ha de passar a identificar-se amb l’e-aprenentatge (fent ús de les TICs). Aquest e-aprenentatge va relacionat amb nous contextos educatius com són els espais de comunicació virtuals, els quals fan sorgir noves necessitats formatives, així com adquirir noves competències bàsiques... Freqüentment es relaciona l’ introducció de les TICs dins l’educació formal i escolar amb la millora de l’aprenentatge i de la qualitat de l’ensenyament.


En definitiva, és evident que les TICs estan produït uns canvis en tots els àmbits de la nostra societat i, per tant, en l’àmbit educatiu. En aquest podrien ser molts el beneficis que aportarien aquestes noves eines però hem d’anar més enllà de la seua simple introducció... a més de la seua presència aquesta hauria d’anar acompanyada d’una important reflexió al voltant de tots els factors presents dins de l’àmbit educatiu i, sobretot, una reflexió de quin seria l’ús pedagògic que faríem de les TICs.

En definitiva, seria si el plantejament de si les TICs, només serien uns recursos complementarien les pràctiques educatives dins de les institucions formals i escolar o si, a més d’ésser uns recursos, definirien uns canvis en la concepció de les mateixes i de les seues pràctiques. Cada vegada és més clar que si no comptem amb els professors com a aliats de la innovació les propostes de millora es queden només en plantejament teòrics de bones intencions. Però si tots això no es dota de polítiques públiques, eficients, que suporten la introducció de les TICs a les institucions docents per a assolir els canvis i innovacions en la nostra manera d’educar a les aules, totes les tasques i totes les iniciatives, només seran “experiments” desenvolupats per les “bones intencions” dels seus participants

No hay comentarios: